حد سود و حد ضرر چیست؟ – استراتژی فارکس +[ویدیو]

دوره رایگان استراتژی

حد سود و حد ضرر چیست؟

مفهوم حد سود و ضرردر معاملات یکی از اساسی ترین مفاهیم در تحلیل ها هستند.در این مقاله نحوه گذاشتن حد سود و حد ضرر و اصول تعیین حد سود و ضرر را به همراه انواع این روش ها آموزش خواهیم داد. 

حد ضرر (Stop Loss)

نوسانات قیمتی در بازار و تصمیم‌گیری صحیح و به‌موقع برای خروج از موقعیت سرمایه‌گذاری یا ادامه آن، همواره یکی از دغدغه-‌های اصلی سرمایه¬‌گذاران بوده است. بطور کلی می توان گفت تعریف حد ضرر یعنی بازه ای از قیمت که شما انتخاب می کنید تا معاملات ضررده بسته شوند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. بطور کلی باید اذعان کرد که حد ضرر در معاملات بسیار ضروری بوده و جز اصلی معاملات در بازارهای مالی می باشد. بطور کلی در تمام استراتژی های معاملاتی سودده در بازار های مالی شما باید مقدار ریسک و حد ضرر را محاسبه کنید. 

درصورتی که قیمت بر خلاف روند پیش بینی شده ما حرکت کند، حد ضرر جلوی زیان بیشتر را خواهد گرفت.به طور مثال ما سهمی را در قیمت 500 تومان خریداری کرده و پیش بینی می کنیم تا قیمت 600 تومان رشد داشته باشد. حدضرر خود را هم روی قیمت 450 تومان قرار می دهیم.درصورتی که قیمت سهم به زیر 450 تومان رود حد ضرر ما فعال شده و اقدام به فروش سهم می کنیم

در بخشی از ویدیو از اندیکاتور atr جهت تعیین حدسود و حدضرر استفاده کردیم (طبق عکس زیر میتونید به این اندیکاتور دسترسی داشته باشید )

 

حد سود و حدضرر

 

 

نکاتی مهم برای تعیین حد ضرر

 

نکات اصولی در تعیین حد ضرر که باید بدانید به صورت زیر است:

 

1.    در معاملات کوتاه مدت سعی کنید که حد ضرر را در محدوده حمایت با موج نزولی قرار دهید.
2.    در معامله ها و خرید و فروش های بلند مدت، حد ضرر خود را روی محدوده حمایتی معتبر تعیین کنید.
3.    در زمانی که مقاومت یک سهم شکسته شد و نرخ سهم افزایش یافت و تثبیت شد، سعی کنید که حد ضرر را بر روی محدوده شکسته شده تعیین کنید.
4.    به هیچ عنوان حد ضرر را نزدیک نرخ خرید سهم تعیین نکنید‌. چرا که انجام این کار باعث می شود تا در معاملات کوتاه مدت به دلیل نوسانات زیاد به زودی از بازار سهام خارج شوید.
5.    به حد ضرر تعیین شده توجه داشته باشید و پس تعیین آن به هیچ عنوان حد ضرر را تغییر ندهید.
6.    تعیین حد ضرر در فاصله زیاد با نرخ خرید سهام، باعث افزایش ضرر و زیان شما می شود.
7.    وقتی مقاومت یک سهم شکسته شد و قیمت سهم در بالای محدوده مقاومتی تثبیت گردید، حد را روی مقاومت شکسته شده که حالا به‌ عنوان حمایت عمل می‌کند، قرار دهید.

انواع حد ضرر

 

حد ضرر بر اساس درصد

 

حد ضرر ثابت یا حدضرر به صورت درصد یکی از روش های تعیین حد ضرر است. در این روش معامله گر حدضرر را به صورت درصدی از قیمت قرار می دهد.اگر سهمی را در قیمت 500 تومان خریداری کرده و حد ضرر را در 10% قرار دهیم، درصورت نفوذ قیمت به زیر عدد 450 تومان باید اقدام به فروش سهم کنیم.این نوع از حدضرر با ریسک بیشتری همراه است زیرا شما حدضرر را به صورت یک عدد مطلق در نظر گرفته و توجهی به نوسانات قیمتی ندارید. تعیین حد ضرر ثابت یکی از روش های کم تر مرسوم بین روش های رایج برای تعیین حد ضرر است.

حد ضرر بر اساس نواحی مهم نمودار

 

در این روش حدضرر را یکی از پارامترهای تحلیل تکنیکال در نظر می گیریم.به عنوان مثال یک سهم درحال واکنش به یک حمایت داینامیک است، با شکست این حمایت اقدام به فروش سهم می کنیم. یا در مثالی دیگر در اندیکاتورRsi  یک سهم شاهد شکل گیری حمایت استاتیک هستیم. باشکست این حمایت اقدام به فروش سهم می کنیم.
پس در این روش حدضرر هر ابزار تکنیکالی می تواند برای تعیین حدضرر استفاده شود. استفاده از اندیکاتور برای تعیین حد ضرر هم در این روش کاربرد زیادی دارد.

حد ضرر متحرک

 

در این نوع حدضرر سرمایه گذار حدضرر خودرا متناسب با رشد قیمت افزایش می دهد. مثالی برای درک مفهوم حد ضرر این است که فرض کنید اقدام به خرید سهمی با قیمت 500 تومان کرده و حدضرر را روی 450 تومان قرار دادیم. قیمت سهم طبق پیش بینی ما افزایش پیداکرده و به 600 تومان رسیده است. حال اگر حدضرر همان 450 تومان باشد، در صورت نزول قیمتی سهم به 450 تومان نه تنها سودی نکرده بلکه متحمل ضرر هم خواهیم شد. بنابراین با قرار دادن حدضرر در 550 تومان جلوی از دست رفتن کل سود را میگریم. هم چنین با افزایش مجدد قیمت اقدام به افزایش حد ضرر متناسب با قیمت می کنیم.

چه عواملی در تعیین حد ضرر تاثیر گذار هستند؟

 

عوامل مختلفی در تعیین حدضرر اثر گذار هستند. میزان نوسانات سهم و بازار، ریسک پذیری، میزان سرمایه، ابزارهای تکنیکالی و حمایت ها و مقاومت ها هستند. 

حد سود (Take Profit) 

 

به طور خلاصه حدسود ابزاری برای جلوگیری از کم شدن سود است. حد سود تشابه زیادی با حدضرر شناور دارد و عملکرد آن امن نگه داشتن بخش بزرگی از سود است.همانطور که می دانید همیشه روند ها صعودی و یا قیمت ها در حال افزایش نیستند، بنابراین تعیین حدسود در جای مناسب کمکی برای کسب سود مطمئن باشد. هم چنین از حدسود برای تعیین اهداف قیمتی که متناسب با انتظار ما از یک دارایی یا سهم است استفاده می شود.

چگونه می‌توان حد سود تعیین کرد؟

 

تعیین حدسود برای افراد مختلف به استراتژی های معاملاتی بستگی دارد. به عنوان مثال افرادی که با تحلیل تکنیکال اقدام به خرید و فروش می کنند، حد سود خود را خط های حمایتی و نموداری و اندیکاتور ها قرار می دهند.افرادی که از لحاظ تابلوخوانی و فیلتر نویسی اقدام به معامله می کنند، با حجم های مشکوک و قدرت خریدار و فروشنده حدسود خودرا تعیین می کنند. 

مزایای تعیین حد سود یا حد ضرر

 

با تعیین حد سود و حد ضرر ما از نوسانات شدید قیمتی محفوظ مانده و از زیان بیشتر و یا از دست رفتن سود جلوگیری می کنیم.

 

مطالب مهم این صفحه

محمودی
محمودی
ما همواره در تلاش هستیم تا برگزیده ترین مقالات آموزشی در زمینه های مالی را برای شما فراهم کنیم.

مقاله های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید