مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟ +[ویدیو]

آموزش تحلیل تکنیکال

مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

در این مرحله از آشنایی با تحلیل تکنیکال، می‌خواهیم یکی از متداول‌ترین مفاهیم تحلیل تکنیکال را با هم مرور کنیم. سطوح حمایت و مقاومت زمان‌های مهمی هستند که عرضه و تقاضا با هم روبرو می شوند.این سطوح برای تعیین روانشناسی بازار و عرضه و تقاضا بسیار مهم هستند. 

وقتی قیمت‌ها از سطح حمایت یا مقاومت عبور می‌کند، فرض بر این است که عرضه و تقاضایی که این سطوح را به وجود  آوردند، جابه‌جاشده‌اند؛ در نتیجه احتمال ایجاد سطوح جدید حمایت و مقاومت وجود دارد.

تعریف سطح حمایت 

 

سطح حمایت سطحی است که تقاضا به‌اندازه‌ای است که مانع از سقوط بیشتر ارزش ارز می‌شود. زمانی که خط روند قیمت به سطح حمایت می‌رسد، برای عبور از آن با دشواری رو به رو می‌شود، چون وقتی که قیمت به حمایت نزدیک می‌شود، خریداران (تقاضا) تمایل زیادی به خرید دارند و فروشندگان (عرضه) تمایل کمتری به فروش دارند.

تعریف سطح مقاومت 

 

سطح مقاومت سطحی است که  عرضه به‌اندازه‌ای است که مانع از افزایش بیشتر ارزش ارز شود. زمانی که خط روند قیمت به سطح مقاومت نزدیک می‌شود، به‌سختی بالاتر می‌رود. چون وقتی قیمت افزایش پیدا می‌کند و به مقاومت نزدیک می‌شود، فروشندگان (عرضه) تمایل بیشتری برای فروش و خریداران (تقاضا) تمایل کمتری به خرید پیدا می‌کنند.

 

تریدرها چگونه از سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند؟

 

تحلیلگران فنی و تریدرها از سطوح حمایت و مقاومت برای شناسایی مناطق (Zones) در نمودار قیمت استفاده می‌کنند. منظور از مناطق سطوحی هستند که احتمال بازگشت یا توقف در روند ممکن است بیشتر باشد. معامله گران و سرمایه‌گذاران سطوح قیمتی را که قبلاً شاهد افزایش فعالیت معاملاتی بودند، در نظر می‌گیرند و بر اساس آن اقدام به ورود یا خروج از بازار می‌کنند. 

سطوح حمایت و مقاومت مفاهیم کلیدی برای مدیریت ریسک در بازار هستند. توانایی شناسایی این مناطق می‌تواند فرصت‌های تجاری مطلوبی را ارائه دهد. ورود به یک معامله نزدیک به سطح حمایت یا مقاومت ممکن است یک استراتژی سودمند باشد. 

یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت، قدرت ناحیه حمایت و مقاومت است. به طور معمول، هر چه تعداد دفعات کاهش قیمت یک منطقه بیشتر باشد، احتمال شکستن آن به سمت نزول بیشتر است. به طور مشابه، هر چه تعداد دفعات افزایش قیمت یک ناحیه مقاومتی بیشتر باشد، احتمال شکستن آن به سمت بالا بیشتر می‌شود.

منظور از اعداد رند در سطوح حمایت و مقاومت چیست؟

 

یکی دیگر از ویژگی‌های مشترک سطوح حمایت و مقاومت این است که قیمت دارایی ممکن است فراتر از یک عدد رند مانند ۵۰ یا ۱۰۰ دلار برای هر سهم حرکت کند. بیشتر معامله‌گران بی‌تجربه تمایل به خرید یا فروش دارایی‌ها زمانی دارند که قیمت آن در یک عدد کامل باشد. بیشتر قیمت‌های هدف یا توقف سفارش‌های تعیین‌شده توسط سرمایه‌گذاران خرد یا بانک‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به‌جای قیمت‌هایی مانند ۵۰.۰۶ دلار، در سطوح قیمتی رند قرار می‌گیرند. ازآنجایی‌که بسیاری از سفارش‌ها در یک سطح قرار می‌گیرند، این اعداد رند به‌عنوان موانع قیمتی قوی عمل می‌کنند. اگر همه مشتریان یک بانک سرمایه‌گذاری سفارش‌ها فروش را باهدف پیشنهادی مثلاً ۵۵ دلار انجام دهند، جذب این فروش‌ها به تعداد زیادی خرید نیاز دارد و در نتیجه سطحی از مقاومت ایجاد می‌شود.

جابه‌جایی نقش مقاومت و حمایت

 

یک مفهوم کلیدی در تجزیه‌وتحلیل تکنیکال این است که وقتی که قیمت از سطح حمایت یا مقاومت عبور می‌کند، نقش این سطوح تغییر می‌کند.

اگر قیمت از سطح حمایت پایین‌تر برود، سطح حمایت به سطح مقاومت تبدیل می‌شود و اگر قیمت از سطح مقاومت بالاتر برود، اغلب سطح مقاومت به سطح حمایت تبدیل می‌شود. تصور بر این است که زمانی که قیمت از یکی از سطوح مقاومت یا حمایتی می‌گذرد، عرضه و تقاضا جابه‌جاشده‌اند. 

 

مطالب مهم این صفحه

محمودی
محمودی
ما همواره در تلاش هستیم تا برگزیده ترین مقالات آموزشی در زمینه های مالی را برای شما فراهم کنیم.

مقاله های مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «مفهوم حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟ +[ویدیو]»

دیدگاه‌ خود را بنویسید