اصطلاحات بازار فارکس که از واجباته + [ویدیویی]

آموزش فارکس

اصطلاحات بازار فارکس

اسپرد (Spread)

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات بازار فارکس اسپرد است. در دید اول به نظر مفهومی عجیب و بزرگ و گسترده می‌آید؛ اما به ساده‌ترین زبان اسپرد همان مفهوم کارمزد در بازار بورس ایران را دارد؛ یعنی تفاوت بین قیمت خرید و فروش که معامله‌گر برای ورود به این سهام باید آن را بپردازد. مسلماً هر چه این عدد کوچک‌تر باشد به نفع معامله‌گر خواهد بود.

بروکر از مهم ترین اصطلاحات بازار فارکس

یکی از قوانین ثابت در دنیای بازارهای مالی حضور کارگزار است. کارگزاری مزایای بسیاری برای بازار دارد که در اینجا چندان محل بحث نمی‌تواند قرار بگیرد. بروکر همان کارگزاری است که در بازار فارکس یا سایر بازارهای بین‌المللی فعالیت می‌کنند. این از اصطلاحات فارکس است که در بازار ارزهای دیجیتال نیز به‌وفور شنیده می‌شود.

پیپ

یکی دیگر از مهم‌ترین اصطلاحات رایج فارکس که بین حرفه‌ای‌های بازار بسیار شنیده می‌شود پیپ است. این بار پیپ کشیدنی نیست! بلکه راهی برای محاسبه سود و ضرر یک سهم محسوب می‌شود. پیپ به کوچک‌ترین واحد تغییر قیمت یک سهم اطلاق می‌شود؛ یعنی اگر نرخ دلار به ۱٫۱۹۶۱ باشد و بعد از مدتی به ۱٫۱۹۶۴ تبدیل شود، می‌گوییم این قیمت ۳ پیپ تغییر داشته است

Ask

از اصطلاحات فارکس که بسیار هم رایج است؛ زیرا تمام کار معامله‌گر با این کلمه و اصطلاح می‌باشد. این اصطلاح به معنی قیمت خرید یک ارز است.

Bid

این اصطلاح معمولاً در کنار Ask به‌کاربرده می‌شود و معنی آن قیمت فروش ارز است.

ارز پایه چیست؟

برای فعالیت در بازار فارکس باید بدانید مفهوم ارز پایه چیست. ارز پایه ارزی است که همیشه در سمت چپ قرار می‌گیرد و مبنی قیمتی داده‌شده محسوب می‌شود. مثلاً در جفت ارز EUR/USD یور به عنوان ارز پایه مطرح می‌شود.

پوزیشن

از اصطلاحات بازار فارکس که بسیار شنیده می‌شود پوزیشن است. این اصطلاح به معنی انجام هر گونه معامله خرید یا فروش در بازار فارکس است.

لات

به هر ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه اطلاق می‌شود.

مارجین

یک نوع حساب اعتباری است که حدود ۲۰ تا ۵۰۰ برابر موجودی شما خواهد بود. شما حق برداشت از مارجین را نخواهید داشت و تنها از آن برای انجام معاملات استفاده می‌کنید. مارجین جز اصطلاحات فارکس محسوب می‌شود که بر اساس نوع کارگزاری مقدار مختلفی به خود می‌بیند.

کال مارجین

این از کلمه از اصطلاحات فارکس یک نوع واکنش امنیتی و دفاعی بروکر در برابر ضررهای شما محسوب می‌شود. زمانی که سهامدار به‌اندازه‌ای ضرر کرده است که موجودی حساب او از اعتبار مارجین داده شده کمتر شده، بروکر احساس خطر می‌کند. ازاین‌رو تمام پوزیشن های این معامله‌گر را می‌بندد تا از ضررهای بعدی جلوگیری کند.

سوآپ یکی از اصطلاحات فارکس چیست؟ (Swap)

یکی از رایج‌ترین اصطلاحات فارکس سواپ محسوب می‌شود. البته این اصطلاح در بازارهای مالی دیگر نیز معمولاً شنیده می‌شود. چرا که اصطلاحی است که به بانک‌ها مربوط می‌شود. معنی سواپ در فارکس همان بهره بانکی است. در اینجا مهم نیست که چرا بروکر ها اقدام به دریافت وام و ملزم به پرداخت بهره می‌شوند. مهم این است که بدانید اگر پوزیشن شما بیش از ۲۴ ساعت باز باشد، مشمول پرداخت سواپ می‌شوید. البته برخی از بروکرها برای جذب معامله‌گر معاملات بدون سواپ را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

سفارشات آنی

این جزئی از اصطلاحات بازار فارکس محسوب می‌شود که به‌صورت روزانه با آن درگیر هستید. این اصطلاح به‌نوعی همان معاملات آنلاین و برخط بازار ایران محسوب می‌شود. وقتی شما به‌صورت مستقیم و با توجه به قیمت خریدوفروش اقدام به معامله جفت ارز می‌کنید، سفارش آنی انجام داده‌اید

اجرا در آینده

این از مفهوم از اصطلاحات فارکس بسیار جذاب است. شما می‌توانید در نرم افزارهای مختلف تکنیکالی، قیمت‌هایی را برای خرید و فروش مشخص کنید، سپس نرم افزار هر زمان که بازار به قیمت‌های مدنظر رسید اقدام به خرید یا فروش می‌کند. این مفهوم شامل چهار زیر عنوان: Buy Limit، Sell Limit، Buy Stop و Sell Stop می‌شود.

Buy Limit

در حالی که تریدر پیش‌بینی می‌کند قیمت سهم بعد از برخورد به یک خط حمایتی، تغییر روند می‌دهد، دستور خرید را ثبت می‌کند تا در آن نقطه خرید شود.

Sell Limit

زمانی که معامله بر اساس تحلیل خود می‌داند روند صعودی سهم بعد از رسیدن به یک مقاومت تمام خواهد شد، سفارش فروش خود را در آن نقطه ثبت می‌کند.

Buy Stop

از رایج‌ترین اصطلاحات فارکس محسوب می‌شود. زمانی است که تریدر قیمت خود را بیش از قیمت تعیین شده در بازار ثبت می‌کند.

Sell Stop

این نیز زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت تعیین شده توسط تریدر کمتر از قیمت بازار باشد.

 لِوِرِج (اهرم)

اهرم در واقع پول قرضی یا وامی است که می‌توان از آن در حساب معاملاتی استفاده نمود. استفاده از اهرم این امکان را به معامله‌گر می‌دهد که بتواند معامله‌ای با حجم زیاد را با سرمایه کمتری انجام دهد.

در صورت استفاده از لورج‌های سنگین، می‌توانید جفت‌ارزها، کریپتورکارنسی‌ها (رمزارزها) و بسیاری دیگر از گزینه‌های معاملاتی را بدون داشتن سرمایه زیاد، معامله کنید.

فرض کنید قصد دارید جفت‌ارز GBP/USD را معامله کنید. اگر بخواهید ۱۰۰ هزار واحد (یک لات) از این جفت‌ارز را بدون استفاده از اهرم خریداری کنید، بایستی موجودی حساب معاملاتی شما حدوداً ۱۳۰ هزار دلار باشد.

اما اگر از لورِج با نسبت ۱:۵۰۰ استفاده کنید، می‌توانید تنها با داشتن ۲۶۰ دلار این معامله را انجام دهید (۵۰۰/۱۳۰۰۰۰ = ۲۶۰). به عبارت دیگر، حالا می‌توانید فقط با ۲۶۰ دلار، ۱۳۰ هزار دلار را کنترل و مدیریت کنید.

سواپ (Swap)

سواپ (Swap) تفاوت میان نرخ‌های بهره است و معمولاً واژه‌ای است که در بازار ارز بیشتر به کار می‌رود. البته کارگزاری‌هایی که امکان معامله CFD هم دارند از نرخ‌های سواپ استفاده می‌کنند. اگر عمر معاملات شما زیر یک روز باشد و معاملات را قبل از پایان روز ببندید، نیازی به دانستن نرخ سواپ نخواهید داشت. اما اگر عمر معاملات شما بیش از یک روز است و معمولاً معاملات را تا چند روز باز نگه می‌دارید، نرخ سواپ برای شما اهمیت خواهد داشت.

نرخ سواپ می‌تواند سود و یا زیان جانبی را به معاملات شما تحمیل کند.در زبان انگلیسی Swap به معنی تعویض و تبادل است و در فارکس نیز تقریبا به همین معناست.

زمانی که شما ارزی با نرخ بهره بالا را خریداری می‌کنید و ارز با نرخ بهره پایین را می‌فروشید، نرخ سواپ مثبت خواهد بود. در این نوع معامله در واقع شما ارز با نرخ بهره پایین را قرض گرفته‌اید و آن را به دارایی با نرخ بازدهی بالاتر تبدیل کرده‌اید. در مقابل اگر ارز با نرخ بهره پایین را خریداری نمایید و ارز با نرخ بهره بالا را بفروشید، نرخ سواپ منفی خواهد بود.

فرض کنید که جفت‌ارز AUDUSD  خریداری کرده‌اید. نرخ بهره در استرالیا ۲٫۵درصد است و در امریکا برابر با ۰٫۵درصد. حالا با خرید AUDUSD نرخ بهره شبانه به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۲٫۵-۰٫۵=۲%

سواپ مثبت نتیجه این است که بهره‌ای که بدست می‌آورید بیشتر از مقداری است که باید بپردازید. اگر در همین مثال شما جفت‌ارز AUDUSD  را می‌فروختید، میزان سواپی که در روز بعد برای این معامله محاسبه می‌شد، منفی بود.

مارجین (Margin)

مارجین در واقع سرمایه اولیه لازم برای ورود به یک معامله است. بعلاوه، مارجین این امکان را به معامله‌گر می‌دهد که بتواند معاملاتی با حجم‌های بیشتر انجام دهد.

زمانی که با مارجین معامله می‌کنید، تنها لازم است به اندازه درصدی از ارزش حجم معامله، سرمایه داشته باشید. در واقع وقتی با مارجین معامله می‌کنید یعنی از اهرم استفاده می‌کنید. اما توجه داشته باشید که مارجین به همان اندازه که می‌تواند سود معاملات شما را افزایش دهد، می‌تواند ضررهای معاملات شما را هم سنگین‌تر کند.

موجودی حساب (Balance)

میزان موجودی حساب معاملاتی بدون در نظر گرفتن سود یا ضرر معاملات باز را بالانس می‌گویند.

موجودی شناور (Equity)

موجودی حساب معاملاتی با در نظر گرفتن سود یا زیان معاملات باز را اِکوئیتی می‌نامند. اگر معامله بازی نداشته باشید، اکوئیتی با بالانس برابر خواهد بود. اما اگر مثلاً موجودی حساب شما ۱۰۰۰ دلار باشد و یک معامله باز داشته باشید که در حال حاضر به اندازه ۱۰۰ دلار در سود باشد، در این صورت بالانس شما برابر ۱۰۰۰ دلار و اکوئیتی حساب شما در این لحظه برابر ۱۱۰۰ دلار است.

معاملات Short و Long

وقتی معامله‌گری وارد معامله Long (خرید) یک جفت‌ارز می‌شود، در واقع ارز اول (ارز سمت چپ) را خریداری می‌کند و ارز دوم (ارز سمت راست) را می‌فروشد. در واقع خریداری کردن یا وارد معامله Long شدن یک جفت‌ارز به این معنی است که شما انتظار دارید قیمت آن جفت‌ارز افزایش یابد.

برای مثال جفت‌ارز AUD/USD را در نظر بگیرید. فرض کنید پس از تحلیل و بررسی به این نتیجه رسیده‌اید که قیمت این جفت‌ارز در آینده نزدیک افزایش می‌یابد. بنابراین باید این جفت‌ارز را بخرید. یعنی دلار استرالیا (AUD) را در برابر دلار امریکا (USD) خریداری کنید.

از طرف دیگر، زمانی که معامله‌گر وارد معامله Short (فروش) یک جفت‌ارز می‌شود، در واقع ارز اول (ارز سمت چپ) را می‌فروشد و ارز دوم (ارز سمت راست) را خریداری می‌کند. در واقع فروختن یا وارد معامله Short شدن یک جفت‌ارز به این معنی است که شما انتظار دارید قیمت آن جفت‌ارز کاهش یابد.

 حجم

لات (Lot) در حرفه معامله‌گری فارکس به معنی حجم معامله‌ای است که انجام می‌دهید. یک لات استاندارد فارکس برای یک جفت‌ارز برابر است با ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه آن جفت‌ارز.

برای مثال جفت‌ارز EUR/USD را در نظر بگیرید. اگر با دلار امریکا یک لات معامله انجام دهید، یعنی حجم معامله شما معادل ۱۰۰ هزار دلار امریکا است. در این حالت یک پیپ نوسان قیمت، ارزشی معادل ۱۰ دلار خواهد داشت. یعنی اگر وارد معامله خرید شوید و ارزش این جفت‌ارز به اندازه ۱۰ پیپ افزایش یابد، شما ۱۰۰ دلار سود می‌کنید.

توجه داشته باشید که در این جفت‌ارز، ارز پایه یورو (EUR) است.

بازارهای گاوی و خرسی

تمایلات بازار، دیدگاهی از نحوه عملکرد معامله‌گران آن بازار را در اختیار افراد قرار می‌دهد. وقتی تمایلات بازار از نوع گاوی (Bullish) است، یعنی قیمت رو به افزایش است. در مقابل، هنگامی که تمایلات بازار از نوع خرسی (Bearish) است، به این معنی است که قیمت رو به کاهش است.

برای اینکه بتوانید معنای این دو اصطلاح را به خاطر بسپارید، کافی است بدانید که گاوها شاخ دارند و وقتی تحریک می‌شوند، همه چیز را با شاخ‌های خود به بالا پرتاب می‌کنند (قیمت بالا می‌رود).

ولی خرس‌ها وقتی تحریک می‌شوند، روی پاهای عقبی خود بلند می‌شوند و حیوان مقابل خود را با خشم به زمین می‌زنند و آن را می‌درند (قیمت پایین می‌رود).

مطالب مهم این صفحه

محمودی
محمودی
ما همواره در تلاش هستیم تا برگزیده ترین مقالات آموزشی در زمینه های مالی را برای شما فراهم کنیم.

مقاله های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید