آموزش چنج آف پولاریتی CHANGE OF POLARITY +[ویدیو]

آموزش تحلیل تکنیکال

اصل تغییر قطبیت در تحلیل تکنیکال یا چنج آف پولاریتی

چنج آف پولاریتی چیست؟

 

یک تعریف ساده تغییر ماهیت یا چنج آف پولاریتی : این است که وقتی حمایتی به مقاوت و یا مقاومتی به حمایت تبدیل میشود میگوییم تغییر قطبیت ،تغییر ماهیت یا چنج آف پولاریتی اتفاق افتاده 

قدرت این تغییر قطبیت متناسب است با:

  1. تعداد دفعاتی که برخورد با سطوح حمایت/مقاومت صورت می‌گیرد.
  2. حجم معامله شده در هر برخورد

 

مفهوم حمایت و مقاومت و ارتباط آن با اصل تغییر قطبیت

 

حمایت یک منطقه قیمتی در نمودار است که در آن تقاضا به اندازه کافی قوی است تا از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند. منطق پشت آن این است که با کاهش قیمت به سمت حمایت، خریداران تمایل بیشتری به خرید و فروشندگان تمایل کمتری به فروش دارند. بنابراین، تقاضا افزایش می‌یابد و عرضه کاهش می‌یابد که از سقوط قیمت به زیر سطح حمایت جلوگیری شود. سطح حمایت اساساً با جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت به عنوان یک کف قیمتی عمل می‌کند.

در مقابل مقاومت یک منطقه قیمتی در نمودار است که عرضه به اندازه کافی قوی است تا از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند. منطق پشت آن این است که با افزایش قیمت به سمت مقاومت، فروشندگان تمایل بیشتری به فروش و خریداران تمایل کمتری به خرید دارند. بنابراین، عرضه افزایش می‌یابد و تقاضا کاهش می‌یابد که از بالا رفتن قیمت از سطح مقاومت جلوگیری شود. یک مقاومت با جلوگیری از حرکت رو به بالا بازار به عنوان سقف عمل می‌کند.

 

به طور کلی، شکستن سطوح حمایت یا مقاومت برای قیمت آسان نیست. با این حال، نگه داشتن حمایت‌ها و مقاومت‌ها همیشه امکان‌پذیر نیست و اغلب شکستگی‌هایی رخ می‌دهد. هر زمان که قیمت‌ها سطح حمایت یا مقاومت را بشکنند، این احتمال وجود دارد که قیمت به شدت در همان جهت به حرکت خود ادامه دهد.

 

اصل تغییر قطبیت

 

تصویر زیر اصل تغییر قطبیت را در موارد مختلفی نشان می‌دهد. اینها مواردی است که در آن حمایت قدیمی ‌به مقاومت جدید و مقاومت قدیمی ‌به حمایت جدید تبدیل شده است. این موارد متعلق به بازه‌های زمانی مختلف روزانه، هفتگی و ماهانه و نیز بازارهای مالی مختلف است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید گاهی قدرت حمایت یا مقاومت جدید بسیار زیاد است و از ادامه روند نمودار قیمت در مسیر مستقیم کاملا جلوگیری می‌کند و آن را در جهت عکس حرکت می‌دهد.

 

مطالب مهم این صفحه

محمودی
محمودی
ما همواره در تلاش هستیم تا برگزیده ترین مقالات آموزشی در زمینه های مالی را برای شما فراهم کنیم.

مقاله های مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید